banner

Son Dakika

Incoterms 2024: Anlamı, Tablosu ve Incoterms Listesi

 

Eğer mal gönderiyorsanız, tedarik zincirinizde kimin neyden sorumlu olduğunu anlamak için incoterms'lerinizi bilmeniz çok önemlidir.

Gönderiniz için doğru incoterms'ü nasıl seçeceğinizi ve bu konuda her şeyi öğrenmek için okumaya devam edin.

Basit İngilizce'de Incoterms: Navlun Nakliyesi için Incoterms Rehberi



Incoterms Nedir?

Navlun incoterms (Uluslararası Ticari Terimler), ithalat ve ihracat için satış sözleşmelerinde kullanılan standart terimlerdir. Bir sevkiyat boyunca mallar için sorumluluk ve yükümlülüğü tanımlamak için kullanılırlar. Başka bir deyişle, malların sorumluluğunun tedarikçiden alıcıya ne zaman geçtiğini belirtirler. Ayrıca mallar ve bunların taşınması için kimin hangi maliyetleri ödeyeceğini de tanımlarlar.

Incoterms'in Nakliye Maliyetinizi Nasıl Etkilediği

Navlun oranı hesaplayıcımızı kullanarak farklı incoterms'lerin navlun maliyetinizi nasıl etkileyeceğine karar verebilirsiniz. Örneğin, EXW gönderimi yaparken, mallarınızı tedarikçinizden limana veya havalimanına götürmenin ek maliyetinden siz sorumlu olursunuz. Sadece konteyner, kutu veya palet gönderimini seçin, boyutlarınızı ve ağırlığınızı girin ve navlun gönderim maliyetlerinin anında bir tahminini alın.

Tüm 11 Incoterms'in Listesi

  • EXW – Ex Works: Satıcının sorumluluğu, malları depoda veya fabrikada teslim almaya hazır hale getirmektir. Bu noktadan sonra, alıcı tüm maliyet ve risklerin sorumluluğunu üstlenir. Çoğu ithalatçı ve ihracatçı için bu, fabrikadan teslim almayla başlayarak tüm sevkiyatı ayarlayan bir nakliye acentesiyle çalışmak anlamına gelir.
  • FCA – Free Carrier: Satıcı, malları genellikle terminal veya depo olan belirli bir yerde taşıyıcıya teslim etmekten sorumludur. Mallar taşıyıcıya teslim edildikten sonra risk alıcıya geçer.
  • CPT – Taşıma Ücreti Ödenmiş Olarak: Satıcı, malları belirtilen varış noktasına taşımanın maliyetlerinden sorumludur. Mallar kararlaştırılan varış noktasına teslim edildiğinde sorumluluk alıcıya geçer.
  • CIP – Taşıma ve Sigorta Ödenmiş Olarak Teslim: Bu incoterm, CPT ile aynıdır ancak CIP'te satıcının, malların kararlaştırılan varış yerine taşınması sırasında kaybolması veya hasar görmesi durumunda sigorta kapsamını ayarlaması ve ödemesini yapması gerekir.
  • DAP – Delivered at Place (Yerel Adreste Teslim): Satıcı, malların belirtilen yere teslimine kadar tüm sevkiyatı düzenlemekten sorumludur. Risk, teslimat sırasında alıcıya geçer. Satıcı, malları ihracat için gümrüklemekten sorumludur ancak alıcı, ithalat gümrük vergileri, ücretleri ve vergileri için sorumluluk üstlenir.
  • DPU – Delivered at Place Unloaded (Durdurulan Yerde Teslim): Satıcı, sevkiyatı düzenlemekten ve malları belirtilen yere teslim etmekten sorumludur. Ayrıca malları boşaltmaktan da sorumludur. Mallar boşaltıldıktan sonra risk alıcıya geçer.
  • DDP – Delivered Duty Paid (Gümrük Vergisi Ödenmiş Teslim): Satıcı, gümrük işlemleri ve ücretler dahil olmak üzere tüm sevkiyattan ve malları alıcının tesislerine teslim etmekten sorumludur. Bu incoterm, satıcıya maksimum sorumluluk yükler.
  • FAS – Free Alongside Ship: Satıcı, malları fabrikadan almak, ihracat için gümrüklemek ve genellikle gemi yükleme rıhtımı olan bir çıkış noktasına teslim etmekten sorumludur. Tisk, mallar geminin yanına yerleştirildiğinde alıcıya geçer; transitin ana ayağından ve teslimatın diğer her adımından sorumludur. 
  • FOB – Gemide Teslim: Satıcı, malların sevkiyat limanında paketlenmesi, alınması ve gemiye teslim edilmesinden sorumludur. Sorumluluk, mallar gemiye yüklendikten sonra alıcıya geçer; alıcı, yolculuğun diğer her adımından sorumludur. 
  • CFR – Maliyet ve Navlun: Satıcı, menşe limanına nakliyeden ve malları gemiye yüklemekten sorumludur. Ayrıca varış limanına nakliyeden de sorumludurlar – ancak yolculuğun o kısmından sorumlu değillerdir. Bunun yerine, mallar menşe limanında gemiye yüklendiğinde risk alıcıya geçer. 
  • CIF – Maliyet, Sigorta ve Navlun: CFR'ye benzer, ancak satıcı aynı zamanda malların varış limanına taşınması sırasında sigorta kapsamını ayarlar ve öder.

2020 Uluslararası Ticaret Terimleri

2010 Incoterms'ten güncellenen 2020 Incoterms, malları gönderirken alıcıların ve satıcıların sorumluluklarını ve yükümlülüklerini tanımlayan bir dizi uluslararası ticaret terimidir. Malların teslimatı, ödeme, risk transferi ve uluslararası işlemlerin diğer temel yönleri için standart kurallar sağlayarak sorunsuz ve verimli uluslararası ticareti kolaylaştırmak için tasarlanmıştır.

2020 Herhangi Bir Taşıma Modu İçin Incoterms Kuralları

Hangi ulaşım modunu kullanırsanız kullanın - deniz, hava, kara veya demir yolu - incoterm'inizi seçmeniz gerekecektir. Ancak, her incoterm her mod için kullanılamaz.

Aşağıdaki yedi incoterms hem deniz hem de hava taşımacılığında kullanılabilir:

  • EXW – Fabrikadan Teslim
  • FCA – Ücretsiz Taşıyıcı
  • CPT – Taşıma Ücreti Ödenmiş
  • CIP – Taşıma ve Sigorta Ödenmiş
  • DAP – Yerinde Teslim
  • DPU – Yerinde Teslim Boşaltıldı
  • DDP – Teslim Edilmiş Vergisi Ödenmiş

2020 Deniz ve İç Su Taşımacılığına İlişkin Incoterms

Bu dört incoterms yalnızca deniz ve iç su yolu gönderileri için kullanılabilir:

  • FAS – Gemi Yanında Ücretsiz
  • FOB – Gemide Ücretsiz
  • CFR – Maliyet ve Navlun
  • CIF – Maliyet, Sigorta ve Navlun

2010 Uluslararası Ticaret Terimleri

Uluslararası Ticaret Odası (ICC) incoterms'i her on yılda bir günceller. 2020'den önce son güncelleme 2010'daydı. 2010 versiyonu büyük ölçüde 2020 versiyonuna benziyordu. 

Ancak 2020 yılında modern ticaret uygulamalarını ve teknolojisini daha iyi yansıtacak bazı değişiklikler ve açıklamalar yapıldı. 

2010 Incoterms'i 2020'den Sonra Kullanmak

Genellikle en güncel Incoterms setini, yani 2020 Incoterms'i kullanmak tavsiye edilir. Bu güncellenmiş terimler, modern ticaret uygulamalarını yansıtmak ve daha fazla netlik ve özgüllük sağlamak için tasarlanmıştır; bu da uluslararası ticarette yanlış anlaşılmaları ve anlaşmazlıkları azaltmaya yardımcı olabilir. 

Ancak, hem alıcının hem de satıcının anlaşması halinde 2010 Incoterms'ün kullanılması yasak değildir. 

Herhangi bir karışıklığa veya uyuşmazlığa mahal vermemek için hangi Incoterms setinin kullanıldığının satış sözleşmesinde açıkça belirtilmesi önemlidir.

2020 Incoterms ve 2010 Incoterms

2020 Incoterms ile 2010 Incoterms arasındaki bazı farklar şunlardır:

  1. DPU'nun Tanıtımı: 2020 yılında, DAT'ın (Terminalde Teslim) yerini DPU (Delivered at Place Unloaded) incoterm'i aldı. DPU, yalnızca bir terminalde değil, belirli bir yerde teslimat yapılmasına olanak tanıyarak daha fazla esneklik sağlıyor.
  2. CIP ve CIF'te Sigorta: 2020 Incoterms, CIP (Carriage and Insurance Paid To) ve CIF'te (Cost, Insurance, and Freight) satıcının asgari teminatla sigorta kapsamını elde etmekten sorumlu olduğunu açıklığa kavuşturmaktadır. 2010 Incoterms'te bu açıkça belirtilmemiştir.
  3. Farklı Düzeylerde Güvenlik Yükümlülükleri: 2020 Incoterms, uluslararası ticarette artan güvenlik endişelerini gidermeyi amaçlayan, daha ayrıntılı güvenlikle ilgili yükümlülükler içeriyor.
  4. FCA ile Konşimento: 2020 Incoterms, FCA teriminin bir konşimento ile birlikte kullanılmasına izin verir. 2010 Incoterms'te, FCA genellikle multimodal taşımacılıkla ilişkilendirilirdi ve bir konşimento ile kullanılmazdı.

Hava Taşımacılığı için Incoterms

Havayolu gönderilerinde yaygın olarak kullanılan incoterms'ler şunlardır:

EXW (Ex-works) , alıcının satıcının deposunda sorumluluğu üstlendiği, nakliye ve sigorta dahil her türlü işlemi kendisinin üstlendiği bir teslim şeklidir.

CIP (Taşıma ve Sigorta) , sigorta sorumluluğunu satıcıya yükler.

CPT (Carriage Paid To) , satıcının malları teslim ettiği ve malları belirtilen varış noktasına teslim etmekle ilgili tüm ücretleri karşıladığı bir teslim şeklidir. Teslimattan sonra, alıcı sorumluluğu üstlenir.

DDP (Delivered Duty Paid) , çoğu yükümlülüğü satıcıya yükler. Taşıma, sigorta ve gümrük işlemlerinin tüm maliyetlerini ve risklerini üstlenirler. Bu, satıcıyı varış noktasında kayıtlı ithalatçı olarak listeleyen tek incoterm'dir.

DAP-Teslim Yerinde Teslim , satıcının ana taşıma masraflarını karşıladığı ancak gümrük işlemlerinden sorumlu olmadığı bir durumdur.

Bu Incoterms'ler hava taşımacılığı işlemlerine uyarlanabilmekte ve ticarete dahil olan taraflar arasında sorumlulukların ve maliyetlerin açıkça tanımlanmasını sağlamaktadır.

Incoterms 2024'te Neden Önemli?

İthalatçılar ve ihracatçılar, satış sözleşmesi müzakere edilmeden önce hangi incoterms'in kendileri için en iyi olduğunu değerlendirmelidir. Bu, sürpriz maliyetleri ve gereksiz komplikasyonları önleyebilir.

Bir incoterm seçmek, tedarikçinizle aynı sayfada olmak anlamına gelir; birden fazla taraf ve paydaş söz konusu olduğunda herkesi nakliye prosedürleri konusunda uyumlu hale getirir. Bu küresel olarak kabul görmüş terimler, tedarikçileri, taşıyıcıları ve alıcıları korurken malların, hizmetlerin ve vergilerin zamanında ödenmesini sağlar.

Incoterms Tablosu ve Listesi

Uluslararası tedarik zincirinin çeşitli noktalarında alıcının mı yoksa satıcının mı neyden sorumlu olduğunu gösteren bu hızlı Incoterms referans tablosuna göz atın.


Hiç yorum yok